اخبار ترکیه

مهلت یک ساله یونسکو به ترکیه

مهلت یک ساله یونسکو به ترکیه

مهلت یک ساله یونسکو به ترکیه در مورد گزارش تغییر موزه ایاصوفیه به مسجد

آژانس فرهنگی سازمان ملل نسبت به میراث جهانی در استانبول، ابراز “نگرانی شدید” کرد. ترکیه گفت “هیچ تأثیر منفی” بر این ساختمان وجود ندارد.

وزارت خارجه ترکیه روز شنبه انتقادات یونسکو از آنکارا، در مورد بازگشایی ایاصوفیه، که زمانی معبدی مسیحی بود، به عنوان مکان عبادت مسلمانان را رد کرد.

آژانس فرهنگی سازمان ملل، روز جمعه نسبت به سرنوشت مشهورترین معبد استانبول ابراز “نگرانی شدید” کرد. اما ترکیه این اظهارات را “مغرضانه و سیاسی” خواند و گفت که آنکارا از این اقدام “متحیر” شده است.

وزارت امور خارجه این کشور گفت: ترکیه خود را از مقالات مربوط به تصمیم گیری در مورد مناطق تاریخی استانبول جدا میداند، زیرا این مقالات براساس عباراتی مغرضانه و ناعادلانه تهیه شده و با اهداف سیاسی صورت گرفته است.

دولت ترکیه گفت كه “كاملاً از حقوق ، اختیارات و مسئولیت های خود در قبال املاك خود در فهرست میراث جهانی یونسكو آگاهی دارد.”

این ساختمان در سال 537 ساخته شد و بزرگترین کلیسای جامع در پایتخت بیزانس، قسطنطنیه بود. امپراتوری عثمانی در سال 1453 آنچه امروزه استانبول نامیده می شود را تصرف کرد و ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کرد.

جمهوری سکولار ترکیه آن را به عنوان موزه در سال 1935 تأسیس کرد اما رئیس جمهور رجب طیب اردوغان در ژوئیه سال 2020 آن را به عنوان یک مسجد بازگشایی کرد.

کمیته یونسکو گفت که به شدت از کمبود گفتگو و اطلاعات در مورد تغییرات ابراز تاسف می کند و از ترکیه خواست که در مورد برنامه های خود برای این سایت ها ارتباط بین المللی بهتری برقرار کند.