زندگی در ترکیه

تحصیل در ترکیه

نیازهای اولیه

همانطور که در مقاله “چطور اقامت ترکیه بگیریم؟” گفتیم برای شروع تحصیل در ترکیه باید ابتدا اقامت موقت ترکیه داشته باشید. با داشتن اقامت توریستی میتوانید تحصیل خود را شروع کنید و به واسطه آن اقامت موقت دریافت کنید.

برای تحصیل در ترکیه بهتر است که از ابتدا به زبان ترکی مسلط باشید. البته در برخی دانشگاه ها در ترکیه، به زبان انگلیسی تدریس میشود. اما در دیگر دانشگاه ها باید ابتدا در کلاس های آموزش زبان ترکی شرکت کنید و بعد از یادگیری کامل امکان شرکت در کلاس های دانشگاه برایتان فراهم میشود.

بدیهی است که برای ثبت نام در دانشگاه های ترکیه باید مدرک دبیرستان (دیپلم) داشته باشید.

آزمون های ورود به دانشگاه

به طور کلی برای دوره کارشناسی باید در آزمون ورودی دانشگاه که مانند کنکور است شرکت کنید. اما برای شرکت در دوره کارشناسی ارشد، باید در آزمونی که هر دانشگاه به طور جداگانه برگزار میکند شرکت کنید.

آزمون تومر(Tomer) و یوس(Yos) دو آزمونی هستند که برای مهاجرت به ترکیه باید امتیاز قبولی در آنها را دریافت کنید.

آزمون تومر

هدف از این آزمون سنجش سطح زبان ترکی داوطلبان است. درحال حاضر شما میتوانید بدون اینکه وارد ترکیه شوید، در داخل ایران در این آزمون شرکت کنید و پس از قبولی، مدرک تحصیلی خود را برای ثبت نام در دانشگاه، به ترکیه ببرید. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که آموزش لازم برای یادگیری زبان ترکی را در مراکز متعددی که در ایران وجود دارد، ببینید تا آمادگی لازم برای شرکت در این آزمون را کسب کنید.

آزمون یوس

این آزمون مهم ترین آزمون برای مهاجرانی که قصد قبولی در دانشگاه های ترکیه دارند، است. آزمون یوس شامل 100 سوال است و به چهار بخش مختلف تقسیم میشود. هوش، ریاضی، هندسه و زبان ترکی چهار بخش این آزمون هستند. نیاز به تاکید ندارد که این آزمون به زبان ترکی برگذار میشود. پس برای شرکت در آزمون یوس شما نیاز دارید که آزمون تومر را با موفقیت بگذرانید. یوس نیز مانند تومر، برای راحتی مهاجران، در داخل ایران نیز برگزار میشود و شما میتوانید پس از دریافت مدرک قبولی در آن، اقدام به مهاجرت به ترکیه و شرکت در آزمون OSS کنید. لازم به ذکر است که کلاس های آموزشی برای آمادگی هرچه بیشتر در آزمون یوس، در ایران نیز وجود دارد و شما میتوانید برای اطمینان از موفقیت در آزمون یوس، در این کلاس ها شرکت کنید.

آزمون OSS

این آزمون شبیه کنکور است اما دیگر مانند دو آزمون قبلی یوس و تومر، در داخل ایران برگزار نمیشود. شما برای شرکت در این آزمون حتما باید اقامت ترکیه داشته باشید. رتبه شما در این آزمون تعیین کننده دانشگاه و رشته تحصیلی شما خواهد بود. بدیهی است که این آزمون به زبان ترکی برگزار میشود چه بخواهید در دانشگاه ترک زبان ثبت نام کنید چه دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس میکنند.

بورسیه

تحصیل در ترکیه برای افراد بین 7 تا 18 سال اجباری است. مدارس دولتی برای شهروندان ترک رایگان است. اما مهاجران برای تحصیل فرزندان خود باید شهریه سالانه پرداخت کنند. برای کاهش فشار هزینه شهریه مدارس، شما دو راه دارید. بورسیه یا دریافت شهروندی. دریافت شهروندی خود به تنهایی هزینه بر است. پس بهترین گزینه برای شما میتواند بورسیه تحصیلی باشد.

بورسیه تحصیلی در ترکیه شامل دو نوع بورسیه دریافت مدرک زبان و بورسیه پرداخت شهریه است. با داشتن سابقه تحصیلی خوب شما میتوانید مشمول بورسیه دریافت مدرک زبان شوید و و در دوره ی یکساله آموزش زبان ترکی به صورت رایگان شرکت کنید.

بورسیه تحصیلی برای دریافت کمک هزینه پرداخت شهریه شامل شرایط خاصی است. اول از همه برای دریافت بورسیه لیسانس، سن داوطلب باید زیر 21 سال باشد. و برای دریافت بورسیه کارشناسی ارشد باید زیر 35 سال سن داشته باشد.

دوم اینکه برای دریافت بورسیه کارشناسی، معدل بالای 14 و برای بورسیه کارشناسی ارشد و دکتری معدل بالای 15 داشته باشید.