زندگی در ترکیه

دریافت شهروندی ترکیه

همانطور که در مقاله “چطور اقامت ترکیه بگیریم؟” گفته شد شما میتوانید پس اخذ اقامت موقت ترکیه اقدام به دریافت شهروندی ترکیه کنید. ما در این مقاله قصد داریم راه های دریافت شهروندی ترکیه را به شما آموزش دهیم.

مزایای داشتن شهروندی ترکیه

با داشتن تابعیت ترکیه شما از امکانات رفاهی و تمامی حقوقی که یکی شهروند ترک داراست، برخوردار میشوید. برای مثال فرزندان شما میتوانند در مدارس دولتی ترکیه به صورت رایگان تحصیل نمایند. میتوانید رای بدهید. میتوانید ملکی را بخرید و یا بفروشید. میتوانید اقدام به تاسیس شرکت کنید. پاسپورت ترکیه بگیرید. اما مهم ترین امکانی که شهروندی ترکیه به عنوان یک ایرانی به شما میدهد، توانایی دریافت ویزای کشورهای اروپایی است.

شما با داشتن تابعیت ترکیه میتوانید اقدام به دریافت ویزای کشورهایی که گرفتن اقامت آنها در ایران کاری سخت و دشوار است کنید. گرفتن اقامت کشورهای اروپایی با داشتن شهروندی ترکیه بسیار آسان تر از داشتن شهروندی ایران است. همچنین با داشتن پاسپورت ترکیه، شما اجازه سفر به برخی کشورهای اروپایی بدون نیاز به ویزا و اقامت ۳۰ الی ۹۰ روزه در آن کشور، خواهید داشت.

از دیگر مزایای داستن تابعیت ترکیه این است که درصورتی که شما تابعیت ترکیه بگیرید، همسر و اعضای خانواده زیر ۱۸ سال نیز به طور همزمان می توانند تابعیت کشور ترکیه را به دست بیاورند.

راه های اخذ شهروندی ترکیه

برای دریافت تابعیت ترکیه شما باید ابتدا اقامت ترکیه دریافت کنید. راه های دریافت اقامت ترکیه را درگذشته به شما آموختیم. پس از دریافت اقامت ترکیه شما از راه های زیر میتوانید تابعیت خود را دریافت کنید.

سرمایه گذاری، خرید املاک، تولد، ازدواج و سیستم فیروزه ای.

اخذ شهروندی از طریق سرمایه گذاری

همانطور که گفته شد، باید قبل از اقدام به دریافت شهروندی، اقامت موقت ترکیه را داشته باشید. پس از آن شما میتوانید با سرمایه گذاری به ارزش حداقل 250,000 دلار آمریکا و یا معادل آن لیر ترکیه در مدت چند ماه شهروندی ترکیه را دریافت کنید. لازم به ذکر است که شما میتوانید این مقدار سرمایه اولیه را در چندین ملک سرمایه گذاری کنید.

همچنین شما میتوانید به جای خرید ملک، سرمایه خود را به عنوان سپرده بانکی با حداقل مبلغ 500,000 دلار آمریکا در یک بانک یا یک شرکت، به عنوان سهام داری یا اوراق قرضه، سرمایه گذاری کنید. توجه کنید که این سرمایه گذاری باید به مدت حداقل 3 سال تداوم داشته باشد.

پس از انجام سرمایه گذاری شما باید اقدام به دریافت اقامت دائم کنید و پس از آن درخواست تابعیت خود را به اداره ثبت احوال و شهروندی ترکیه تحویل دهید و پس از 2 ماه کارت شهروندی خود را تحویل بگیرید. ترکیه به شما اجازه دو تابعیتی میدهد که برای سرمایه گذاری و تجارت مزیت مهمی است.

اخذ شهروندی از طریق خرید ملک

با داشتن اقامت موقت ترکیه میتوانید اقدام به خرید ملک(با هر ارزشی) در ترکیه کنید و پس از گذشت یک دوره مستمر 5 ساله زندگی در ترکیه، به طوری که حداقل 185 روز در سال، در ترکیه حضور داشته باشید میتوانید تابعیت خود را دریافت کنید. البته توجه داشته باشید که مناطق خرید ملک در ترکیه به منظور دریافت تابعیت، از قبل تعیین شده است و هرسال دچار تغییراتی میشود.

تولد

طبق قوانین ترکیه، فرزند پدر و مادری که حداقل یکی از آنها تابعیت ترکیه داشته باشند، بلافاصله تابعیت ترکیه دریافت میکند.

اخذ شهروندی از طریق ازدواج

یکی دیگر از راه های دریافت شهروندی، ازدواج است. ازدواج با فردی که دارای تابعیت ترکیه ای است، درصورتی که به مدت 3 سال دوام داشته باشد و هیچ کدام از طرفین اختلالی در امنیت ملی ایجاد نکنند، منجر به دریافت تابعیت برای طرف دیگر میشود.

سیستم فیروزه ای

طبق این قانون، افرادی که دارای مهارت های خاصی هستند، میتوانند اقدام به دریافت تابعیت ترکیه کنند. این مهارت ها میتوانند در زمینه های فناوری، اقتصاد، هنر، سرمایه گذاران حرفه ای و ورزش و … باشند.