ویروس کرونا

اردوغان خواستار دسترسی برابر به واکسن است

اردوغان

اردوغان، تامین اکثریت سهمیه واکسن ویروس Covid-19 توسط کشورهای با درآمد بالا را محکوم کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز جمعه با انتقاد از “بی عدالتی شدید” در تهیه واکسن COVID-19، از رهبران جهان خواست تا دسترسی عادلانه به آن را برای همه تضمین کنند.

اردوغان در اجلاس جهانی بهداشت که به میزبانی ایتالیا به صورت مجازی برگزار شد، گفت 80٪ واکسن های جهان توسط کشورهای با درآمد بالا یا متوسط رو به ​​بالا تأمین شده است.

وی گفت: “در حالی که اکثریت جمعیت کشورهای پیشرفته حداقل با یک دوز واکسینه شده اند، این میزان در کشورهای جنوب صحرای آفریقا حتی به 1٪ هم نرسیده است.”

اردوغان با تأکید بر اینکه ترکیه تلاش کرده است واکسن های خود را با سایر کشورها سهیم شود، گفت: به محض آماده شدن، واکسن تولید شده بومی خود را به نفع شهروندان و همچنین تمام بشریت ارائه خواهیم داد.

وی به رهبران جهان گفت: ترکیه تاکنون دستگاه ها و تجهیزات پزشکی خود را به 158 کشور و 12 سازمان بین المللی ارسال کرده است.

اردوغان با اشاره به تلاش های ترکیه برای اطمینان از اینکه چهار میلیون پناهنده در این کشور دسترسی بی وقفه به خدمات بهداشتی و درمانی داشته باشند، گفت: “ما به نیازهای جمعیت محروم توجه ویژه ای داشته ایم.”

اردوغان گفت: گردشگری باید با اطمینان از شرایط بهداشتی و درمانی مناسب، امکان پذیر شود.

همچنین در مورد نوع جدیدی از تبعیض بین واکسینه شده و واکسینه نشده هشدار داد. بسیاری از کشورها “گذرنامه واکسن” (اثبات واکسن) را به عنوان شرط ورود معرفی می کنند.

وی گفت: “توجیه ندارد كشوری كه عضو WHO است، از پذیرش واكسن مورد تأیید این نهاد خودداری كند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید